جمعه , تیر , 13/4/1399
خانه / اسلایدر / تدبیر ماندگار دولت در توسعه ریلی گیلان

تدبیر ماندگار دولت در توسعه ریلی گیلان

کریدور ریلی شمال – جنوب ایران خدمتی ماندگار از دولت تدبیر و امید است که با ایجاد بستر حمل و نقل آسان از بنادر جنوب به شمال، اتصال ریلی کشورمان با اوراسیا و حوزه قفقاز را ایجاد و رونق اقتصادی و بستر توسعه استان گیلان را فراهم کرده‌است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 156626340-1024x682.jpg است

به گزارش پايگاه خبري سل تي تي به نقل از ايرنا، کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و اهمیت آن به عنوان مسیر اتصال و ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس به خزر، زمانی آشکار می شود که بدانیم اکنون مدت زمان رفت و آمد کشتی های تجاری از هند به آسیای میانه از مسیر مومبای – کانال سوئز – مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر، ۴۰ روز طول می کشد، اما بعد از تکمیل کریدور شمال – جنوب فقط ۱۴ روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به میزان چشم گیری کاهش خواهد یافت.

اکنون بخش های عمده این مسیر ریلی اجرا شده و چند حلقه برای تکمیل آن باقی است و با اتصال خط ریلی رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر در آینده نزدیک، بندرهای گیلان به شبکه ریلی کشور و کریدور شمال – جنوب متصل خواهد شد و فقط در مسیر ریلی قزوین – رشت سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابجا خواهد شد.
خط ریلی قزوین – رشت دارای ۵۳ دستگاه تونل به امتداد ۲۵ کیلومتر و بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر بر روی سد منجیل و حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ است و این شاخص ها، اهمیت این طرح بزرگ و ملی را آشکار می سازد.

جایگاه آستارا در کریدور ریلی شمال – جنوب

راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان شمالی ترین بخش کریدور ریلی در فروردین ماه سال ۹۷ افتتاح شد و اکنون قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان از این مسیر ریلی به بارانداز راه آهن آستارای استان گیلان وارد و کالاها را تخلیه یا بارگیری می کنند.

بارانداز راه آهن آستارا هنوز به راه آهن رشت متصل نشده است و کالاها به شیوه حمل و نقل ترکیبی با کامیون ها از بارانداز به نقاط مختلف ایران حمل می شود و بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب، حمل و نقل کالاها با قطار صورت خواهد گرفت.

آستارا به جهت نقطه اتصال ریلی، زمینی و دریایی با خارج از کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و به گفته مدیرکل گمرک این شهرستان؛ در نیمه نخست سال جاری فقط از راه آهن آستارا ۳۷ هزار و ۴۶ تن کالای غیرنفتی به ارزش هفت میلیون و ۳۸ هزار و ۲۱۵ دلار در قالب ۶۰۹ واگن قطار به خارج از کشور صادر شده است.

رسول امیدی افزود: در نیمه نخست امسال ۱۱۳ هزار و ۱۸ تن کالا با یکهزار و ۸۰۰ واگن به ارزش ۳۴ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۴۰  دلار به بارانداز راه آهن آستارا وارد و ۱۰ هزار و ۹۳۱  تن کالا با ۳۰۵ واگن به ارزش ۳۹ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۵۱۵ دلار، از طریق آن بارانداز حمل و نقل شده است.

توسعه ریلی گیلان و بندرهای آن در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحقق رونق تولید است و در آینده نزدیک با فعال شدن همه ظرفیت های آن در حوزه های صادرات، واردات و حمل و نقل کالا و مسافر، تحول عظیمی در اقتصاد گیلان و رفع مشکلات و موانع توسعه این استان روی خواهد داد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرزی آبی دارد.

همچنین ببینید

جسد نوجوان 13 ساله سیاهکلی بعداز 21 روز پیدا شد

به گزارش پایگاه خبری سل تی تی به نقل از ایرنا، رئیس اداره هلال احمر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *