پکیج (پروتکل) درمانی آموزشی مهارت های زندگی

Published on Author adminLeave a comment

پکیج (پروتکل) درمانی آموزشی مهارت های زندگی

پکیج (پروتکل) درمانی آموزشی مهارت های زندگی در ۲۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۰
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) درمانی آموزشی مهارت های زندگی در ۲۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



·         توضیحات ابتدایی :

 

آماده سازی در ۹ جلسه درمانی

طراحی شده به صورت آموزش گروهی

آماده شده در بیش از  20  صفحه (فونت B lotus)

فرمت فایل : ورد (word) با فرمت  doc

نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش

دارای رفرنس معتبر و به شیوه   APA

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.

 

 پشتیبانی ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴  (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

 

نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

 

جلسات آموزشی برنامه مهارت­ های زندگی تهیه شده در یونیسف- صندوق بین المللی کودکان و نوجوانان در ۹ جلسه و هر جلسه به مدت ۹۰ دقیقه برگزار گردید که توضیحی مختصر از محتوای آن، در ادامه آمده است.

 

 

جلسه اول

عنوان آموزش: من که هستم و چه می­توانم بکنم؟

اهداف:

  • آشنایی با سایر شرکت­کنندگان
  • احساس راحتی به عنوان یک عضو گروه
  • بررسی هیجان­ها، رفتارها و باورهای متفاوت در افراد و شناخت این ویژگی­ها در وجود خود
  • آگاه شدن از خصایص مثبت و منفی در وجود خود
  • پی‌بردن به برخی خصوصیات قابل تغییر در فرد
  • تشخیص توانایی­ها و مهارت­های بالقوه

 

 

جلسه دوم

عنوان آموزش: ارزش­های شخصی، خانوادگی و اجتماعی من چیست؟

اهداف:

  • درک معنای ارزش­ها
  • تعیین ارزش­های فردی، خانوادگی، مذهبی و فرهنگی
  • تحقیق و پی‌بردن به منشأ ارزش­ها
  • پی‌بردن به اینکه کدام ارزش­ها از نظر فردی مهمترین است
  • کندو کاو در مورد رابطه بین ارزش­های خود و دیگران
  • توانایی پذیرشارزش­های مختلف در افراد دیگر

 

 

جلسه سوم

عنوان آموزش: چگونه با دیگران ارتباط برقرار می­کنم؟

اهداف:

  • شناخت اجزای تشکیل­دهنده ارتباط
  • بررسی این مطلب که چگونه برقراری ارتباط بر احساسات و روابط ما با خانواده و دوستان در مدرسه یا محیط کار تأثیر می­گذارد
  • شناخت موانع و تسهیلات دربرقراری یک ارتباط مؤثر
  • تمرین مهارت­های مناسب برای برقراری ارتباط
  • تعریف، ارائه نمونه و تمرین رفتار جرأت­مند

 

 

مبانی نظری

تعریف مهارت­ های زندگی

برای مهارت­های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارت­های زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میان­فردی گفته می­شود که می­تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت­های مقابله­ای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت­های زندگی می‌تواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، ۲۰۰۳).

مهارت­های زندگی شامل مجموعه­ای از توانایی­هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می­دهد، در نتیجه شخص قادر می­شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت­های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش­ها و مشکلات روزانه­ی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، ۱۳۸۴).

مهارت­های زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته می­شود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم می­سازد. به عبارت دیگر، این مهارت­ها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت می­شوند، افراد را در مواجه­ی مؤثرتر با نیازها و چالش­های زندگی روزمره توانمند می­سازند (فولادی، ۱۳۸۳).

 

چند ویژگی آموزش مهارت­های زندگی

–        اول اینکه آموزش مهارت­های زندگی یک شکل قدرتمند از آموزش و درمان است. زیرا مراجع به طور همزمان مهارت­های جدید را در چندین حوزه فرا می­گیرد.

–        دوم اینکه، آموزش مهارت­های زندگی یک مدل آموزشی است که یک سری مهارت­ها را تدریس می‌کند و منجر به بازگشت و عود کمتر در مراجع می­شود.

–        سوم اینکه، شرکت­کنندگان فعالانه در یادگیری و تکمیل مهارت­های زندگی شرکت می­کنند، بنابراین احتمالاً بیشتر احساس مالکیت فرایند آموزش، و کارآمدی را حس می­کنند.

–        چهارم اینکه، آموزش مهارت­های زندگی هم برای پیشگیری و هم برای درمان مشکلات روانی یک راه مناسب است و اینکه مؤثرترین و کارآمدترین راه برای یادگیری این مهارت­ها تدریس مستقیم آنهاست (کورسینی و گازدا، ۲۰۰۷).

مشکل آموزش مهارت­های زندگی این است که قوت واقعی آن­، در مفهوم­سازی آن به عنوان یک الگوی آموزشی است و از آنجایی که تعداد زیادی از متخصصان یاری دهنده سلامت روان، هنوز الگوی درمان پزشکی را قبول دارند. آموزش مهارت­های زندگی باید در انتظار مخالفت­ها و مقاومت­های زیادی باشد (کورسینی و گازدا، ۲۰۰۷).

 

اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟

آموزش مهارت­های زندگی اهداف عمده­ای را دنبال می­کند، اما هدف اصلی از این برنامه ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب­های اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و انواع مختلف بی­بند و باری است. آموزش مهارت­های زندگی بر عوامل زیربنایی مشترک در بسیاری از زمینه­های ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری اولیه تأثیر گذاشته و همین توان و ویژگی آنهاست که فضای آموزشی آن را وسیع ساخته و زیربنای هر رویکرد آموزش به زندگی شده است (ارکارت و همکاران، ۱۹۹۱، به نقل از عسگری، ۱۳۸۴).

پژوهش­های بیشماری نشان داده است که بسیاری نشان داده است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روان-عاطفی، ریشه­های روانی اجتماعی دارد. علاوه بر این سایر پژوهش­ها، حرمت خود پایین، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارت­های ارتباطی را عوامل مهم بسیاری از مشکلات فردی مانند سوء مصرف مواد، بزهکاری، بی­بند و باری جنسی، رفتارهای مخاطره­آمیز و خشونت می­دانند. لذا سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب­های روانی-اجتماعی، برنامه­ای را به عنوان آموزش مهارت­های زندگی تدارک دیده است (فتحعلی لواسانی، ۱۳۷۹).

همچنین پری و کلدر (۱۹۹۲) معتقدند برنامه آموزش مهارت­های زندگی یک رویکرد کل‌نگر برای توانمند کردن افراد جهت شناخت خویش، دیگران و محیط طبیعی می­باشد. آگاهی از مهارت­ها تنها یک نوع یادگیری نیست که اتفاق می­افتد، بلکه باعث بدست آوردن اطلاعات نیز می‌شود و آموزش نگرش­ها، مهارت­ها و ارزش­ها را نیز تحت تأثیر قرار می­دهند. پس افراد مهارت‌های زندگی را در موقعیت­های واقعی بکار می­برند و حقایقی درباره موقعیت­های مختلف می‌آموزند (عسگری ۱۳۸۴).

از اهداف دیگر آموزش مهارت­های زندگی می­توان به بعد درمانی آن اشاره کرد چراکه بیشتر بیماران یا مراجعانی که برای مشکلات روان­شناختی یا هیجانی به دنبال کمک هستند، مشکلاتی در حوزه­های مهارت­های زندگی دارند. گروه­های آموزشی مهارت­های زندگی، برای بیمارانی که در بخش­هایی از مهارت دارای مشکل هستند دایر می­گردد. مرکز پزشکی رایج­ترین بخش­هایی که نقص در آنها باعث اختلال روانی می­شود را شامل این موارد می­داند: ارتباطات بین­فردی، معنا یا هدف زندگی، تصمیم­گیری، حل مسئله، روابط زناشویی و خانوادگی. در این مرکز بیمار تشویق می­شود تا آنجا که می­تواند هر یک از این گروه­های آموزشی را گزینش کرده و در آن شرکت نماید (کورسینی و گازدا، ۲۰۰۷).

در پژوهشی که توسط صبحی و رجبی (۲۰۱۰) با هدف پی بردن به تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی و  عزت نفس دانشجویان انجام گرفت، نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش نشانه­های اختلالات روانی مخصوصا اضطراب ، افسردگی و استرس در دانشجویان مستعد اختلال روانی تاثیر می­گذارد.

 

ضرورت آموزش مهارت­ های زندگی

دانش­آموزان، افرادی هستند که آینده جامعه هر کشور را تشکیل می­دهند. در صورتی که مهارت­های زندگی را آموزش ببینند، با داشتن این مهارت ها قادر خواهند بود از فرصت­های زندگی با بهره­وری بیشتری استفاده کرده و به عنوان افراد موفق­تری در جامعه ظاهر شوند. اهمیت مهارت­های زندگی در حدی است که نیاز به داشتن معلمان متخصص در آموزش این مهارت­ها ضروری به نظر می­رسد، تا نحوه مدیریت روابط اجتماعی، سازگاری و کنار آمدن با فرهنگ­ها و باورهای متفاوت و این که در زندگی روزمره آن ها چه می‌گذرد و برای بهتر کردن زندگی امکان چه کارهایی وجود دارد را به دانش­آموزان آموزش دهد (زیمرمن، ۲۰۱۰).

بخش قابل توجهی از نوجوانان که هر یک، رفتارهای پرخطر برای سلامتی را انجام دهند، در کنار آن رفتارهای پرخطر چندگانه دیگری را نیز انجام می­دهند که مشابه نوجوانان کشورهای دیگر می­باشد. برای مثال، تعداد زیادی از دانش­آموزانی که تجربه آمیزش جنسی پیش از ازدواج را داشته‌اند، استعمال سیگار و الکل را نیز تجربه کرده بودند. برنامه­های سلامت نوجوانان باید توجه ویژه­ به نوجوانانی داشته باشد که هر گونه رفتار پرخطری را آغاز کرده یا مرتکب شده­اند، و سعی کند برای آنها آموزش­ها و برنامه­های پیشگیری فراهم کند که، انواع رفتار­های پرخطر را پوشش دهد. (هان و همکاران، ۲۰۰۱)

دلایل لزوم اجرای برنامه مهارت­های زندگی در بیبن نوجوانان:

۱-     مسائل مربوط به بلوغ، نوجوان را غافلگیر می­کند و موجب اضطراب و احساس گناه در او می­شود. بنابراین، باید مهارت رعایت بهداشت جسمی و روانی (مقابله مؤثر با استرس، کنار آمدن با مسائل بلوغ، رعایت مسائل بهداشتی، تغذیه و غیره) را به او آموزش داد.

۲-     نوجوان از تفکر صوری برخوردار می­شود. آگاهی از زندگی، پیش­بینی آینده، تصمیم­گیری، فرمول‌بندی و جستجوی راه­حل برای مسائل، توجه به فرصت­های موجود و آزمون فرضیه­ها از مشخصه­های تفکر صوری است که نوجوان را نیازمند یادگیری مهارت­های تصمیم­گیری، تفکر خلاق و حل­مسئله اجتماعی می­کند.

۳-     انتقاد از افراد صاحب قدرت، تمایل به بحث و مجادله، توجه به خود، خود محوری، ناتوانی در تصمیم­گیری و در بعضی مواقع دوگانگی در تفکر و عمل، از ویژگی­های این دوره است که در نتیجه تفکر صوری ایجاد می­شود. می­توان فرد را با آموزش مهارت­های تفکر انتقادی و مهارت­های ارتباطی در داشتن تفکر نقادانه یاری کرد.

۴-     در صورتی که فرد مهارت­هایی مانند حفظ استقلال در بین دوستان، احترام به نظرات دیگران، ابراز وجود و خودآگاهی را داشته باشد می­تواند از گرایش به گروه­های دوستی و هسالان، به عنوان فرصتی برای هویت­یابی استفاده کند (ادیب،‌‌ 1385).

 

 



-Coping skills

-Errocurt

– Zimmerman

 


  • چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *