پکیج (پروتکل) آموزش بهداشت روانی بلوغ

Published on Author adminLeave a comment

پکیج (پروتکل) آموزش بهداشت روانی بلوغ

پکیج (پروتکل) آموزش بهداشت روانی بلوغ در ۳۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۳۰
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) آموزش بهداشت روانی بلوغ در ۳۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



·         توضیحات ابتدایی :

 

آماده سازی در ۸ جلسه درمانی

طراحی شده به صورت آموزش گروهی

آماده شده در بیش از  30  صفحه (فونت B lotus)

فرمت فایل : ورد (word) با فرمت  doc

نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش

دارای رفرنس معتبر و به شیوه   APA

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.

 

 پشتیبانی ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴  (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

 

نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

تعداد جلسات، ۸ جلسه و هر جلسه به مدت ۹۰ دقیقه برگزار شد. در هر جلسه پس از مرور مباحث و تمرینات جلسه­ ی قبل، هدف از هر جلسه و سپس موضوعات مربوط به آن جلسه مطرح می­ گردید و دانش­ آموزان با تفکر، بحث و تبادل اطلاعات به بررسی مطالب عنوان شده می ­پرداختند. در پایان هر جلسه، مطالب جمع­ بندی شده و تکالیفی برای جلسه ­ی بعد به آن­ها داده می ­شد.

 

 

جلسه­ ی اول: معرفی اعضا و بررسی ویژگی ­های جسمانی دوران بلوغ

این جلسه با معارفه­ ی اعضا و آشنایی با گروه آغاز شد و پس از برقراری همدلی در شرکت­ کنندگان، بحث رازداری و اعتماد مطرح گردید. معرفی منطق آموزش بهداشت روانی بلوغ و نیز تعیین اهداف آموزش، قدم بعدی در این جلسه بود. هم­چنین از اعضا خواسته شد تا در ادامه با دیگر دانش­ آموزان در بحث­ ها شرکت نمایند.

محتوای مطالب بعدی این جلسه عبارت بودند از: تعریف بلوغ و ویژگی­ های جسمانی دوران بلوغ، گذاشتن بحث­ های گروهی در مورد بلوغ و تغییرات جسمی در این دوران، توصیف ویژگی ­های جسمانی ظاهر شده در دوره­ی نوجوانی و بلوغ، بررسی تغییرات جسمی در چهار شاخه­ ی مهم اندازه ­ی بدن، تغییر در اندام­ های بدن، رشد و تکامل صفات اولیه و ثانویه ­ی جنسی، توضیح به دانش ­آموزان در مورد گذران این دوره­ ی بسیار مهم و طبیعی بودن ظهور تغییرات در اندام­ های مختلف.

تکلیف خانگی: دانش ­آموزان می ­بایستی تغییراتی را که احساس می ­کنند در آن­ها در حال وقوع است روی کاغذ بنویسند و برای جلسه ­ی بعد همراه خود بیاورند.

 

 

 

جلسه ­ی دوم: بررسی ویژگی­ های رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ

پس از مرور تکلیف جلسه­ ی قبل و بیان اهداف جلسه­ ی کنونی، درباره­ ی ویژگی­های رفتاری دوران نوجوانی و بلوغ بحث شد و مثال ­هایی در این زمینه ارائه گردید. بحث­ ها به­ گونه­ ای مطرح گردید تا همه ­ی اعضا در آن شرکت داشته باشند.

هدف از این مسأله، برون­ریزی افکار و هیجانات منفی در مورد پدیده­ی بلوغ توسط نوجوان می ­باشد. سرفصل موضوعات مهم در این جلسه عبارت بودند از: تمایل به گوشه­ گیری، احساس دلتنگی و خستگی، ناسازگاری، مخالفت­ های اجتماعی و عدم وجود روح همکاری در نوجوان، تشدید احساسات و عواطف، فقدان اعتماد به ­نفس و شرم و حیای بیش از حد.

تکلیف خانگی: اعضا باید ویژگی­ های رفتاری را که در خود مشاهده می­ کنند، در خانه یادداشت کنند و هر کدام را که به نظر خودشان غیرعادی است مشخص نمایند، تا در جلسه­ ی بعدی به بررسی آن­ها پرداخته شود.

 

 

جلسه­ ی سوم : بررسی ویژگی­ های خلقی دوران نوجوانی و بلوغ

این جلسه با مرور تکالیف و تمرین جلسه­ ی پیش آغاز شد. صحبت­های اعضا را درباره­ی تکلیف جلسه­ ی قبل گوش داده و از اعضا خواستیم مسائل مطرح شده را به بحث بگذارند. در این میان سعی شد، اعضا نسبت به تغییرات رفتاری که در دوران بلوغ تجربه می­ کنند آگاه شوند.

سپس طبق عنوان جلسه ­ی پیش­رو، راجع به حالات خلقی و عاطفی به­ وجود آمده در این دوره مطالبی بدین مضمون گفته شد: حساسیت زیاد، نوسانات خلقی، گرایش به برون­ریزی، بازداری رفتار، تلاش در جهت کاهش حساسیت­ ها و نگرش­های منفی نسبت به ویژگی­ های متظاهر در این دوره، بررسی تحولات ذهنی و عاطفی ناشی از بلوغ، بحث در مورد عواطف معمول دوران بلوغ از جمله خشم، ترس، اضطراب، محبت و ….

تکلیف خانگی: از اعضا خواسته شد برای جلسه­ی بعد نمونه­ هایی از موارد وقوع خشم، ترس، اضطراب و ابراز محبت را در زندگی روزمره­ ثبت کرده و نگرش خود را نسبت به آن­ها بنویسند.

 


پیشینه::::

تعریف و اهمیت بهداشت روانی بلوغ

تأمین سلامت دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت­ روانی دانش‌آموزان، به­ ویژه در دوره ­ی بلوغ، می‌تواند از بیماری­ها و ناهنجاری­های روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی می‌انجامد، مهم­ترین وظیفه­ ی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروه­ ها را جهت مقابله با چالش­ها و تغییرات زندگی توانمند می­ سازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج می­دهد، جریان می­ یابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری به ­صورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگی­ هایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود می­ بخشد. این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگی­ های مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش می­ دهد. سطح اولیه­ ی پیشگیری را عموم مردم تشکیل می­ دهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگی­ های فردی-­ اجتماعی و ایجاد محیط ­های اجتماعی- فرهنگی حمایت­ کننده است. یکی از جامعه­ های هدف برای سطح اول پیشگیری دانش­آموزان هستند. برای آموزش دانش­آموزان در مسیر رسیدن به هدف­های پیشگیری، بسیاری از مهارت­های ارتباطی (مهارت­های ارتباطی و عزت­نفس) با برنامه­های آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام، ۲۰۰۰). آموزش در مورد دوره ­ی بلوغ به پسران می ­تواند مهم­ترین و اساسی­ ترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دوره ­ی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دوره­ی مهم بسیار مؤثر می­باشد (مک کینزی، ۲۰۰۸). متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دوره­های آموزشی به نوجوانان پسر داده نمی­شود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کم­تر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار می­کنند و نوجوان ممکن است از طریق روش­های مختلفی مثل همسالان، هم­کلاسی­ها یا افراد بی­اطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند (مالکی و همکاران، ۱۳۸۹؛ معظم، محمد-آیاز و هیروشی، ۲۰۰۴).

در برنامه­ های پیشگیری و ارتقای سلامت­روان باید به هر دو روش کوتاه ­مدت و بلندمدت توجه کرد، زیرا هر کدام بسته به موقعیت اهمیت دارند. هم­چنین برای اجرای بهتر برنامه­ های آموزشی باید به منابعی که سطح سلامت افراد تحت آموزش را تعیین می­کنند، مانند خدمات آموزشی و بهداشتی، شرایط خانواده­ ها از جنبه ­های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سلامت جسمانی افراد توجه کرد (استیفمن، استلک، ایونز، هاپکینز و اتکینز، ۲۰۱۰).

 

 

ویژگی­ های بلوغ

بلوغ یک دوره­ ی بی­نظیر و مشخص است و به ­وسیله­ ی تغییرات رشدی مطمئنی توصیف می­ شود که هیچ دوره­ی دیگری از زندگی اتفاق نمی­ افتد. مهم­ترین آن­ها در اینجا شرح داده می ­شود:

۱-­ بلوغ یک دوره­ ی شمول است.

بلوغ باید به ­عنوان یک دوره ­ی دربرگیرنده ­ی بخشی از دو دوره ملاحظه شود. زیرا سال­های محدود کودکی و آغاز سال­ های نوجوانی را دربرمی ­گیرد.

۲-­ بلوغ یک دوره­ ی کوتاه است.

در نظر گرفتن تغییرات متعدد و جامعی که در درون ارگانیزم به میزان تغییرات ظاهری و خارجی اتفاق می­افتد، بلوغ را نسبتاً یک دوره­ی کوتاه جلوه­گر می­سازد. این مدت از دو تا چهار سال طول می­کشد. کودکانی که این مدت را حدوداً ظرف دو سال و یا کمتر پشت سر می­گذارند، به ­عنوان افرادی که رشد سریعی دارند، شناخته می­شوند و هم­چنین آن­هایی که به مدتی حدود سه الی چهار سال نیاز دارند تا بتوانند دوره­ی انتقال خود را به بزرگسالی تکمیل نمایند، به­عنوان «کند رشد» شناخته می­شوند. دختران به­عنوان یک گروه تمایل دارند از پسران به­عنوان گروهی دیگر، رشد سریع­تری را طی کنند. اما درهرحال معیارهای مشخصی برای رشد هر جنسیت وجود دارد.

۳-­ بلوغ به مراحلی تقسیم می­شود.

علی­رغم این حقیقت که بلوغ نسبتاً یک دوره­ی کوتاه از زندگی است، به­طور متعارف آن را به سه مرحله تقسیم می­کنند:

الف-­ مرحله­ی «پیش بلوغ»

ب-­ مرحله­ی «بلوغ»

ج-­ مرحله­ی «پس بلوغ»

۴-­ بلوغ دوره­ی تغییرات و رشد سریع است.

بلوغ یکی از دو دوره­ ی زندگی است که به­عنوان رشد سریع و تغییرات چشمگیر در اندازه ­های بدن مشخص شده است. دوره ­ی دیگر مرحله­ی جنینی و اولین نیمه­ی سال اول زندگی است. مرحله­ ی اخیر معمولاً به جهش رشد نوزاد مربوط می­ شود. تغییر و رشد سریعی که در طول دوران بلوغ اتفاق می­افتد، معمولاً به جهش رشد نوجوانی یا به عبارت دقیق­تر جهش رشد بلوغ ارتباط می­یابد.

۵-­ بلوغ یک مرحله­ ی منفی­ گرایی است.

این مرحله را باید دارای بقای اندکی دانست. مرحله­ای که فرد حالت «ضدیت» در مقابل زندگی به خود می­گیرد و یا به­نظر می­رسد که فرد موقعیت­ها و یا چیزهای خوبی را که قبلاً به دست آورده بود، از دست داده است.

۶-­ بلوغ در سنین متغیری واقع می­شود.

بلوغ در هر زمانی بین سنین ۱۵، ۱۶ و ۱۹ سالگی می­تواند واقع شود. اگر چه معدل رشد جنسی دختران در فرهنگ معاصر آمریکایی حدوداً در ۱۳ سالگی و میانگین سنی پسران یک سال دیرتر یعنی در ۱۴ سالگی واقع می­گردد. همچنین در مدت زمانی که مرحله­ی انتقال فرد به بلوغ و تکمیل آن نیازمند است تغییرات و اختلافاتی وجود دارد (شرفی، ۱۳۸۰).

 

 

انواع بلوغ

بلوغ کلی­ترین کلمه­ای است که به­کار می­رود. برحسب عادت، مجموعه­ی تغییرات بدنی و روحی که مابین دوران کودکی و دوران جوانی به­وجود می­آید.، با این واژه تفسیر می­شوند. به لحاظ این که بلوغ یک پدیده چندبعدی است، ضروری به­نظر می­رسد که ابعاد مختلف آن را در این بخش بیان کنیم:

-­ بلوغ جسمی (فیزیکی)

یکی از فراوان­ترین موارد کاربرد واژه­ی «بلوغ» بعد جسمی است و حتی در مواردی هم که بلوغ بدون قید مشخص و کلی به­کار می­رود، باز مقصود جنبه­ی جسمی بلوغ است. مراد از بلوغ جسمی، رشد و تکامل اعضای بدن (ارگانیسم) است، به­ گونه ­ای که رشد قد و قامت، استخوان­ بندی و سایر اعضای بدن به حد نهایی پختگی و کمال خود می­رسند.



۱-­ ­Canningham

۲-­ Mckenzie

 

 

  • چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *