دانلود کامل بررسی پیشینه نگارگری در ایران

Published on Author adminLeave a comment

بررسی پیشینه نگارگری در ایران

در دانلود پایان نامه رشته گرافیک و هنر به بررسی پیشینه نگارگری در ایران می باشد
دسته بندی هنر و گرافیک
بازدید ها ۲۲۸
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۰۴ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۱۷۰

بررسی پیشینه نگارگری در ایران

فروشنده فایل

کد کاربری ۲

کاربر

دانلود پایان نامه رشته نقاشی

بررسی پیشینه نگارگری در ایران

(بصورت جامع و کامل)

مقدمه:
مشهورترین و ارزنده‌ترین نمونه‌های هنر تصویری ایران را می‌توان بر صفحات نسخه‌های خطی و مرقعات ملاحظه کرد ما کاربرد واژهٔ نگارگری برای این گونه تصاویر را بر اصطلاح مینیاتور ترجیح می‌دهیم. هنر نگارگری ایرانی-اسلامی از سده چهاردهم/هشتم ه تا سده هفدهم/یازدهم شکوفایی نمایان داشت؛ ولی آثار تصویری به جای مانده از ادوار پیش از اسلام تا زمان حمله مغولان، و همچنین آثار دیوارنگاری، پرده نگاری، قلمدان نگاری و غیره در قرون متاخر نیز جلوه‌هایی دیگر-اما کمتر شناخته شده-از نقاشی ایرانی به شمار می‌آیند.[۱]
نقاشی یا نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده می‌شود شامل آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و…)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و…)، تاریخی (جامع التواریخ، و…)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه می‌باشد.
چنین به نظر می‌رسد که تحولات هنر تصویری در ایران-به رغم گسستهای تاریخی، نفوذ فرهنگهای بیگانه، و آمیختگی سنتهای غیر متجانس -از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده‌اند. البته این خط کمابیش پیوسته را بیشتر در استمرار روح فرهنگی و جوهر زیبایی شناسی می‌توان دید تا در همانندیهایی که ممکن است از لحاظ سبک و اسلوب در آثار مربوط به ادوار مختلف وجود داشته باشد. مثلاً، اگر سنگ نگاره‌های بسیار کهن غارهای میرملاس و همیان در لرستان را در کنار نقوش سفالینه‌های سیلک، مورد ملاحظه قرار دهیم، با تجانسی آشکار در روش کلی بازنمایی انسان و حیوان مواجه می‌شویم. نظیر چنین تجانسی را در مقایسه دیوار نگاره‌های کاخ چهلستون با پرده‌های رنگ روغنی مکتب پیکر نگاری درباری به نحو واضح تری تشخیص می‌دهیم. بدین قیاس، مثلاً نقشمایه اسب سوار در دیوارنگاری شهر دورا ارپوس، دیوارنگاری نیشابور، و نگارگری سده شانزدهم، وجوه اشتراک صوری و مضمونی دارند. آنچه این تصاویر مختلف از لحاظ سبک، مقیاس، و کارکرد را در ریشه به هم مربوط می‌کند، عدم رغبت هنرمند ایرانی به تقلید از طبیعت و تأکید او بر بیان مفاهیم ذهنی و نمادین است. از این رو، می‌توان چکیده نگاری، تزیین و انتزاع را خصلتهای عام نقاشی ایرانی دانست.
کلمات کلیدی:

نگارگری

تاریخچه نگارگری

تاریخچه نگارگری در ایران

پیشینه
اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد، در غار دوشه لرستان و با حدود هشت تا ده‌هزار سال قدمت به دست آمده، و در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاری‌های اشکانی و ساسانی می‌توان دید. با ورود اسلام به ایران، این کشور تا مدت‌ها به دست امویان و عباسیان اداره شد، و از آن پس، با روی کار آمدن سلسله‌های ایرانی سامانیان، غزنویان، و آل بویه استقلال از دست رفتهٔ ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.
از این پس، زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد. عمدهٔ آثار به دست آمده در این دوران شامل مصور سازی کتب می‌باشد و کمتر شامل نقاشی دیواری کاخ‌هاست.
همچنین، عنوان می‌شود که مسلمین در حین ترجمهٔ آثار یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری کرده‌اند.
بر اساس اسناد سه دورهٔ متمایز ولی پیوسته برای تاریخ نقاشی قدیم ایرانی در نظر گرفته می‌شود:
دورهٔ سنت‌های کهن، فاصله از طبیعت‌گرایی یونان-رومی، و بازگشت به سنتهای پیشین را نشان می‌دهند.
دورهٔ شکوفایی نگارگری
دورهٔ تکوین شیوه‌های التقاطی[۳]
نقاشی ایرانی، تأثیرات خارجی
از اوایل سده هفدهم ارتباط سیاسی و مبادله تجاری وسیعی میان ایران و کشورهای دیگر -به خصوص کشورهای اروپای باختری-برقرار شد. در این زمان، شاه عباس اول[صفوی]شهر قدیم اصفهان را نوسازی کرده و آن را به پایتختی خود برگزیده بود. سفیران سیاسی، سیاحان، مبلغان مذهبی، بازرگانان و حتی هنرمندان و صنعتگران خارجی به این شهر روی آورده بودند. این جو بین‌المللی بر زندگی هنری اصفهان اثر گذاشت. چنان‌که برخی از نگارگران ایرانی به روش بازنمایی طبیعتگرایانه و نیز به موضوعهای نفاشی غربی جلب شدند. می‌توان فرهنگهای گورکانی هند، جامعه ارمنی، و اروپای باختری را در این گرایش مؤثر دانست، گرچه میزان و نوع تأثیرات مختلف بودند.[۴]
فهرست مطالب
گرافیک سنتی، گرافیک نوین ۲

بافت به دو نوع تقسیم می شود: ۱۴

برای رنگ سه وجه، متصوّر است: ۱۵
ابهام در تصاویر گرافیکی ۱۶

مصور سازی (نگار گری) در ایران و بین النهرین ۱۸

نگاری گری در ایران پس از اسلام ۳۸
مکاتب کتاب آرایی ۴۱
مکتب جهانی عباسی (بغداد) ۴۱
مکتب شیراز ۵۵
خصوصیات تصاویر این زمان را می توان چنین برشمرد ۵۷
به طور کلی شیوه «هرات» را به دو دوره میتوان تقسیم کرد: ۶۴
از خصوصیات نقاشی مکتب «هرات» (تیموری) عبارتند از: ۶۵
مکتب صفوی ۶۹

عصر صفویان را از لحاظ مصورسازی و نقاشی می توان به دو دوره تقسیم کرد: ۷۱

مینیاتورهای زمان صفویه را می توان از علائم زیر شناخت: ۷۷
از خصوصیات «مکتب قزوین» می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۷۹
شرح حال چند تن از نگار گران «مکتب قزوین» ۸۰
شرح حال نگارگران «مکتب اصفهان» ۸۲
خصوصیات کار «رضا عباسی» به شرح زیر است: ۸۳

ویژگی مکتب اصفهان ۸۵

مکتب افشاریه و زندیه ۸۷
مکتب قاجار ۹۰
خصوصیات نقاشی این دوره عبارت است از: ۹۰

مقایسه نقاشی دوره محمدرضا شاه و فتحعلی شاه، به قرار زیر است: ۹۱

شرح حال چندتن از نقاشان دوره قاجار ۹۲
به طور کلی می‌توان گفت که در دوره قاجاریه سه نوع حرکت در نقاشی اتفاق افتاد: ۹۷
نقای قهوه‌خانه‌ای ۹۷
۱) نقاشی غیرمذهبی ۹۸
۲) نقاشی مذهبی ۹۸
مکتب عثمانی ۱۰۴
مکتب مغولی هند ۱۰۶

چاپ و چاپخانه در ایران :(نگاهی اجمالی به منظره قرن سیزدهم هجری) ۱۰۹

روزنامه‌های فارسی که در خارج از ایران منتشر می‌شدند: ۱۲۸
الف) اختر: ۱۲۹
ب) قانون: ۱۳۰
ج) حکمت: ۱۳۰
د) ثریا: ۱۳۱

ویژگیهای نقاشیهای مناسب برای مطبوعات کودکان به این ترتیب است: ۱۳۶

ب) تصویرسازی برای بزرگسالان: ۱۳۸
ج) طنز تصویری در مطبوعات: ۱۴۱
د) داستانهای مصور در مطبوعات: (Comic Strip) 145
خط در طول تاریخ و در راه رسیدن به یک نظام نوشتاری قانونمند، مراحلی را پیموده است که در اینجا به شرح آنها می‌پردازیم. ۱۵۱
۱- خط شکل نگاشت ۱۵۱
۲- صورت نگاشت یا خط تصویری ۱۵۲

۳- مفهوم نگاشت ۱۵۳

۴- خط هجایی ۱۵۳
۵- خط الفبایی ۱۵۴
کتاب و خوشنویسی ۱۵۸

بررسی پیشینه نگارگری در ایران – فایلینا

fileina.com,فروشگاه ساز فایلینا,در دانلود پایان نامه رشته گرافیک و هنر به بررسی پیشینه نگارگری در ایران می باشد.

بررسی تزئین‌گرایی در نگارگری ایرانی از دوران صفویه تا …

اویرایش شده بررسی تزئین‌گرایی در نگارگری ایرانی از دوران صفویه تا اوایل قاجاریه؛ عنوان پروژه عملی: دنیای انسان معاصر … در ادامه ضمن بررسی نقوش مورد استفاده در نگاره های ماقبل صفویه به صورت اختصار پیشینه سیاسی – فرهنگی دو دوره فوق نیز مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است . تاثیرات سیاسی و اجتماعی در این دوران در جهت …

تاریخچه نگارگری در ایران – مقالات مدرن

۳۰ دی ۱۳۹۶ – بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام در دانلود پایان نامه رشته نقاشی به بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام می باشد دسته بندی هنر و گرافیک بازدید ها ۱۷۷ فرمت فایل doc حجم فایل ۱۰۴ کیلو بایت تعداد صفحات فایل… دانلود وتوضیحات بیشتر …

بررسی پیشینه نگارگری در ایران | فایل چی

۱۹ اسفند ۱۳۹۵ – بررسی پیشینه نگارگری در ایران. نشر توسط:admin ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ درپروژه و پایان نامه دیدگاه‌ها برای بررسی پیشینه نگارگری در ایران بسته هستند. بررسی پیشینه نگارگری در ایران در دانلود پایان نامه رشته گرافیک و هنر به بررسی پیشینه نگارگری در ایران می باشد …

نسیم دانلود | بررسی پیشینه نگارگری در ایران

۱۰ اسفند ۱۳۹۶ – بررسی پیشینه نگارگری در ایران on نسیم دانلود | ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیمعنوان محصول دانلودی:بررسی پیشینه نگارگری در ایران یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست. فهرست ، چکیده و لینک دانلود((بررسی پیشینه نگارگری در ایران)) را در ادامه مطلب ببینید بررسی پیشینه …

[PDF]بررسی آسمان در نگارگری از آغاز تا سده دهم هجری – پیکره …

نگارگری ایرانی. آسمان. ساختار. معنا. ادهم ضرغام *. الهام حیدری **. بررسی آسمان در نگارگری از آغاز تا سده دهم هجری. تاریخ دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۵٫ تاریخ پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۵ … جهان بینی و پیشینه ذهنی هنرمند نگارگر در مورد آسمان و جایگاه آن روشن گردد. … بسیار زیاد بوده و با توجه به هدف مقاله که بررسی ساختـاری و معنایـی آسمان است سعی.

[PDF]ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺳﻴﺮﺗﺤﻮﻝ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﮕﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﺭﮔﺮﻱ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺗﺎ ﺍﻧﺘ

ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺳﻴﺮﺗﺤﻮﻝ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﮕﺎﺭﻱ ﺩﺭ. *ﻧﮕﺎﺭﮔﺮﻱ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺗﺎ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺩﻭﺭﺓ ﺻﻔﻮﻱ. ***ﺷﻬﻼ ﺁﺧﻮﻧﺪﻱ **ﺩﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪﮐﺎﻇﻢ ﺣﺴﻨﻮﻧﺪ. ﭼﻜﻴﺪﻩ. ﻧﮕﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻳﺸﺔ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﻭﺭﺍﺀﺍﻟﻄﺒﻴﻌﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﺯﺍﻳﻦ ﺭﻭ، ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻧﻘﺎﺷﻲ ﻏﺮﺏ، ﻧﮕﺎﺭﮔﺮﻱ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﻤﺎﻳﻞ ﻧﮕﺎﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ،. ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﺭﮔﺮﻱ ﺳﻨﺘﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻮﺩﻥ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺍﻟﮕﻮ ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺨﺼﻲ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﺪﻩ …

شرحی مختصر در تاریخچه هنر نگارگری ایرانی اسلامی در ادوار …

۲۵ تیر ۱۳۹۲ – با توجه به آنکه از آثار دوران قبل اسلام اثر مکتوب بجا نمانده (بجز برگهایی از نقاشان پیرو دین مانی که در تورفان چین بدست آمده) بررسی هنر نگارگری ایران تنها در دوران بعد از گرویدن به اسلام ممکن است. به طور کلی می توان تحول تاریخی هنر نگارگری را به صورت زیر بررسی کرد: مکتب بغداد: یا مکتب بین المللی …

نگارگری ایرانی – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رفتن به ۲ پیشینه‏ – با ورود اسلام به ایران، این کشور تا مدت‌ها به دست امویان و عباسیان اداره شد، و از آن پس، با روی کار آمدن سلسله‌های ایرانی سامانیان، غزنویان، و آل بویه استقلال از دست رفتهٔ ایرانیان تا حدودی به آن‌ها بازگشت. از این پس، زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد. عمدهٔ آثار به دست آمده …

[PDF]ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻫﻨﺮﮔﻞ و ﻣﺮغ ﺳﺎزی در ﻫﻨﺮ ﻧﮕﺎرﮔﺮی اﯾﺮان : ﻪ

ﻃﺮح. ﭘﮋوﻫﺸ. ﯽ. ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻃﺮح. ﻋﻨﻮان ﻃﺮح. : ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻫﻨﺮﮔﻞ و ﻣﺮغ ﺳﺎزی در ﻫﻨﺮ ﻧﮕﺎرﮔﺮی اﯾﺮان. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ. : ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه. : ﻫﻨﺮﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ اﺳﻼﻣﯽ. ﮔﺮوه. : ﮔﺮوه ﮐﺘﺎﺑﺖ و ﻧﮕﺎرﮔﺮی. اﻟﻒ . ﻃﺮح ﻣﺴﺄﻟ. ﻪ و ﺑﯿﺎن اﺑﻌﺎد و ﺣﺪود ﻣﻮﺿﻮع. : ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﺑﺪﯾﻊ ﻧﻘﺎﺷﯽ اﯾﺮاﻧﯽ، ﻧﻘﺎﺷﯽ ﮔﻞ و ﻣﺮغ. (. ﮔﻞ وﺑﻠﺒﻞ. ) اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻘﺎﺷﯽ. ﮔﻞ ﻫﺎ و ﺑﻮﺗﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ. (. ﮔﻞ و ﺑﻮﺗﻪ ﺳﺎزی. ) و ﯾﺎ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﮔﻞ ﻫﺎ و ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن داﻧﻪ ﺧﻮاری ﭼﻮن ﺑﻠﺒﻞ در ﮐﻨﺎر.

[PDF]گزارشی از سوابق علمی، پژوهشی و آموزشی )رزومه … – دانشگاه …

شناسی نگارگری. تاریخ تطبیقی نگارگری با … روند پذیرش اجتماعی هنر مدرن در ایران،. پایان. نامه کارشناسی ارشد،. به راهنمایی دکتر زهرا رهبرنیا،. ۹۸۱۱٫ ؛. بررسی شیوه. های دیدن و ادراک بصری در نگارگری ایران و علم مناظر، پایان. نامه دکتری، … بررسی پیشینه نقش گل اناری در هنر ایران از دوران باستان تا عصر سلجوقی، دوفصلنامه پژوهش.

آشنایی با نگارگری ایرانی | هنر اسلامی

ادوار تاریخی نگارگری ایران. با توجه به آنکه از آثار دوران قبل اسلام اثر مکتوب بجا نمانده (بجز برگهایی از نقاشان پیرو دین مانی که در تورفان چین بدست آمده) بررسی هنر نگارگری ایران تنها در دوران بعد از گرویدن به اسلام ممکن است. به طور کلی می توان تحول تاریخی هنر نگارگری را به صورت زیر بررسی کرد: …

[PDF]بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با … – ترویجی …

اولویت از این قرار است: بررسی نماد درخت و مفاهیم مرتبط. با آن، نقش سرو در نگاره های ایرانی، حضور سرو در باغ ایرانی. و بررسی جنبه های خیال انگیز حضور درخت و به ویژه سرو. در طراحی منظر. پیشینه پژوهش. درباره نقوش نگاره ها و تصویر عالم خیال در شاخه های. مختلف هنری، افرادی همچون هانری کربن، جیمز هال، آرتور. آپهام پوپ، جین سی کوپر، …

[PDF]بررسی ویژگی های نگارگری نسخ خطی مصور با … – نگارینه …

گران بهای هنر ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار و ازجمله. اهداف این مقاله است. الزم به ذکر است که تمامی تصاویر. توسط نگارندگان از بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز. تهیه شده است. پیشینه تحقیق. در بررسی هایی که ضمن این پژوهش صورت پذیرفت، منبع. مکتوبی که به طور مستقیم به این نسخه مصور در کتابخانه.

[PDF]بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران – باغ نظر

توسط کفشچیان مقدم – ‏۲۰۱۲ – ‏مقالات مرتبط
به رغم گسست های تاریخی و نفوذ فرهنگ های بیگانه، تحوالت نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه. اشتراکات … با بررسی طبقه بندی نمادها در این نوشتار می توان به این نتیجه اذعان داشت که ابداع و استفاده از عناصر نمادین در دوره های …. »در ایران، پیشینه اسطوره به هزاره پنج پیش از میالد مسیح می رسد.

مطالعه تاثیر متقابل نقاشی ایران و چین در سده های هفتم و هشتم …

توسط حسامی منصور
پس از نخستین و دومین یورش مغول ها قرن هفتم و استقرار حکومت ایلخانی در سرزمین ایران، در خصوص تاثیرپذیری نگارگری ایرانی از نگارگری چینی سخن فراوان شده است. در این واقعیت که مغولان پیشینه فرهنگی – هنری قابل توجهی نداشته و همواره وام دار هنر چین بوده اند، تردیدی نیست. لیکن در این باره که نگارگران چینی با چه کیفیتی و …

نگاهی به پیشینه صنایع دستی ایران (بخش دوم) – هنریاب

از بررسی هنرها و صنایع هنری ایرانیان در دوره‌ی ما قبل از تاریخ مدون کشورمان می توان چنین نتیجه گرفت که: ایرانیها دارای ذوق هنری و زیبا پسندی خاصی بوده اند که نمونه‌ی آن در آثار سفالین شوش، تپه‌ی سیلک، تپه حصار و نیر مفرغ‌های لرستان آشکار است. ایرانیها توجه ویژه ای به نقش حیوانات داشته اند. افزون بر نقوش حیوانی از نقش‌های …

نگاهی به پیشینه صنایع دستی ایران (بخش اول) – هنریاب

به هر حال فرهنگ ایران همچون فرهنگ‌های دیگری که در خاور نزدیک کهن هویت نیرومند فردی داشته است، دارای تمدنی بسیار پیچیده و پر تنوع است که برای بررسی و شناخت آن رجوع به تاریخ و به ویژه کشفیات باستانشناسی انجام شده در نقاط مختلف کشور، اجتناب ناپذیر است. زیرا مطالعه درباره‌ی صنایع دستی و پیشه‌‌های محدود و منطقه‌ای ایران را …

[PDF]گزارش علمی: نقاشی ایرانی در مقام منبع تاریخ … – مطالعات …

توجه به نقاشی ایرانی به منزلۀ منبع تاریخ معماری، پیشینه ای دراز ندارد، اما چنین پژوهش هایی دربارۀ نقاشیِ غرب. بارها صورت گرفته است. از نمونه های این آثار تجزیه و … نگارگری، نویسندگان مقالۀ »بررسی فضا در نگارگری ایرانی با تأکید بر منتخبی از آثار بهزاد« )مظفری خواه و گودرزی. ۱۳۸۱( به بررسی برخی آثار بهزاد به نمایندگی از …

پیشینه تاریخی ایزدبانو نیکه/ فرشته بالدار: تداوم یک بن …

توسط نصرالله زاده – ‏۲۰۱۷
در این مقاله، بعد از بررسی نمونه‌های تصویری ایزدبانو نیکه در یونان و ایزدبانو ویکتوریا در روم، پیوستگی و حضور ایزدبانو نیکه/فرشته بالدار در دوران اشکانی و ساسانی نشان داده شده است. این تحقیق مشخص کرده که با ورود اسلام این نقش‌مایه‌ها از نظر حذف شده‌اند، اما با آغاز نگارگری در ایران، استفاده دوباره از آنها رایج می‌شود. بررسی‌های …

[PDF]معماری در نقاشی مکتب هرات

در ﻧﮕﺎرﮔﺮی ﭘﻴﺸﺎﺗﻴﻤﻮری ﺧﻮاﻫﻴﻢ داﺷﺖ و. ﺑﻌـﺪ. از. آن. ﻣﻌﻤـﺎری. ﺗﻴﻤﻮری را از ﻣﻨﻈﺮ. ﻧﮕـﺎره. ﻫـﺎ. ی. ﺑـﺮ. ﺟـﺎ. ی. ﻣﺎﻧـﺪه. در ﻳـﻚ ﺳـﻴﺮ. ﺗﺎرﻳﺨﻲ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ. ﻣﻮرد. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ. ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﻴﻢ داد. – ۱٫ ادﺑﻴﺎت ﻣﻮﺿﻮع و ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ. ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻣﺘﻮﻧﻲ ﻛﻪ. ﻲﻣ. ﺗﻮاﻧﺴـﺘﻨﺪ. ﻣﺤـﻞ رﺟـﻮع ﺑـﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ و. ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻣﻮﺿﻮع. ﻣﻮرد. ﺑﺤـﺚ. ﻗـﺮار ﮔﻴﺮﻧـﺪ. ،. از دو ﺳـﻨﺦ ﺑﻮدﻧـﺪ: ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺘﻨﻲ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺼﻮﻳﺮی. در ﻣﻴﺎن. ﻛﺘﺎب. ﻫﺎ. ﻳﻲ. ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺎﺷـﻲ. اﻳﺮاﻧﻲ. ﭘﺮداﺧﺘﻪ.

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران – سامانه رتبه بندی نشـریات علمی

دیدگاه نگارگر ایرانی همواره از نظریه غلبه نور بر تاریکی و ظلمت، تبعیت می کند. در نگارگری ایرانی- اسلامی، این منظر معطوف به کلام الهی است که در سوره نور فرموده است : الله نور السموات و الارض. با بررسی پیشینه رویکرد ایرانیان قدیم به نور، پیوستگی زنجیرواری بین اندیشه های نگارگر مسلمان ایرانی با تفکرات و آیین های دینی …

نگارگری ایرانی، از بغداد تا اصفهان – ایمنا

۱۰ مرداد ۱۳۹۶ – با توجه به آنکه از آثار دوران قبل اسلام اثر مکتوب بجا نمانده(بجز برگ‌هایی از نقاشان پیرو دین مانی که در تورفان چین بدست آمده) بررسی هنر نگارگری ایران تنها در دوران بعد از گرویدن به اسلام ممکن است. به طور کلی می … موضوعات نیز به تبعیت از پیشینه ادبی ایران، بیشتر موضوعات ادبی است تا علمی. استفاده از …

نگارگری دوران صفوی – Tebyan – تبیان

۱۹ آذر ۱۳۹۰ – هنگامی که شاه‌عباس اول در ۹۹۶هـ.ق به حکومت رسید، مینیاتور ایران که پیشینه تابناکی را از عهد تیموری و اوایل صفوی پشت ‌سر داشت، در اوج ترقی سیر می‌کرد و نگارگران شیرین‌کار و توانا در تنوع بخشیدن به کارهای خود و ابداع شیوه‌های تازه و تکامل بخش، همچنان راه جویی و رهیابی می‌کردند. این تکاپو، از «مکتب هرات» که …

پیشینه نور و وسایل روشنایی در معماری اسلامی ایران – کویرها و …

۲۲ دی ۱۳۹۰ – نگارگری ایران نیز به عنوان«اسناد منقوش»در شناسایی عناصر نورگیری در معماری و همچنین ابزار و وسایل روشنایی نقش بسزاتیی دارد و چه بسا در نگارگری ایران‏ … بعضی از نویسندگان با بررسی منشاء و نقش نور در معماری اسلامی،نور را نمادی عرفانی می دانند و معتقدند معمار مسلمان می کوشد هرماده ای را که به کار می گیرد و …

[DOC]هنر دوران ساسانی – VePub

پیشینه نقاشی ایران. اگر آثار تصویری ایران از دیرباز مورد بررسی قرار گیرند، اولین نشانه های نقاشی را، روی سفالینه هایی می توان دید که پیشینه آن ها به هزاره هفتم ق.م باز می گردد. اما پس از دوره زمینه ها در دوره اول نقاشی ایران، به کارگیری رنگ را در آجرهای لعاب دار ایلامیان و بعد در دوران هخامنشیان می توان جست .بعدها نقاشی های باقی مانده …

[PDF]تأثیر نگارگری ایرانی بر آثار هنرمندان قرن بیستم اروپا – …

۱۶ فروردین ۱۳۹۵ – ایرانی را در ساختار آن مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش به لحاظ … واژگان کلیدی: شرق گرایی، مدرنیته، ماتیس، هنر شرق، نگارگری ایرانی …. پیشینه تحقیق. هر چن د مبحث حاضر، مبحثی تازه نیس ت اما هنوز. برای بس یاری از پژوهش گران موضوعی حاشیه ای و. اغلب ناش ناخته و ش اید کم اهمیت باش د. به همین.

[PDF]ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﻀﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺎن و ﺳﯿﺮﺗﺤﻮل ﭘﻮﺷﺶ در ﻧﮕﺎره ﻫﺎی ﻋ – فصلنامه …

ارﺗﺒﺎط ﻧﻤﺎدﯾﻦ ﻧﻘﻮش زﻧﺎن ﺑﺎ ادﺑﯿﺎت ﻓﺎﺧﺮ اﯾﺮاﻧﯽ،. ﻧﻤﺎدﻫﺎی اﺳﻄﻮره ای و ﻧﺠﻮﻣﯽ،ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎی ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ و ﺷﮑﺎر و در ﻣﻮارد اﻧﺪﮐﯽ، ﺣﻀﻮر زﻧﺎن. در ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﻧﺸﺎن از ﺟﺎﯾﮕﺎه و ﻣﻨﺰﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ آﻧﺎن در ﺟﺎﻣﻌ. ﻪ ﻗﺮون ﻣﯿﺎﻧﯽ اﯾﺮان داﺷﺘﻪ. اﺳﺖ(ﺣﺴﯿﻨﯽ،. ۱۳۹۱٫ : ۷۶٫ -. ۷۹٫ ).ﺑﯽ ﺷﮏ، اوج ﻫﻨﺮ ﻧﮕﺎرﮔﺮی اﯾﺮان ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ. ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪﮔﺎن اﻣﯿﺮﺗﯿﻤﻮر در ﻣﺎوراﻟﻨﻬﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺪﯾﺪآورﻧﺪه ﻣﮑﺘﺐ ﻫﻨﺮی ﻫﺮات ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. در اﯾﻦ دوره، ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ و …

سایت کاخ موزه سعد آباد – کارگاه “تجربه یک نگارگری” ویژه …

نیاورانی افزود: این کارگاه ویژه گروه سنی ۷ تا ۱۳ سال بوده و در دو حوزه دانش شامل مفاهیمی از قبیل: نگارگری چیست؟، بررسی سبک های مینیاتور، بررسی آثار مینیاتور فاخر ایران، پیشینه شکل گیری نگارگری ؛ و در حوزه مهارت شامل: آشنایی با تکنیک های نگارگری، آشنایی با ابزار و لوازم لازم برای این هنر، تولید و ترکیب رنگ توسط …

آفتاب اندیشه – بررسی نگارگری در دوره صفویه

۱۸ تیر ۱۳۹۲ – بررسی نگارگری در دوره صفویه. برای بررسی هنر نقاشی دوره صفویه لازم است مواردی را که در شکل‌گیری این دوره مؤثر بوده است را بشناسیم و به رابطه‌ای که بین این دوره با دوره‌های قبل‌تر از آن وجود داشته است بپردازیم. – نقاشی در ایران از دوران‌های کهن وجود داشته است اما تصویرگری کتاب در ایران با مانی نقاش آغاز شد.

نگارگری مکتب هرات – بانک مقاله و تحقیق و پروژه | ایران داک | …

منتهی این عناصر چینی در دست هنرمند ایرانی رنگ و بوی ایرانی می گیرد به طوری که مکتب هرات را رهایی هنر نگارگری ایرانی از بند چینی مآبی دوره تبریز اول می داند. پس از مرگ … بازیل گری در بررسی ویژگیهای سبک هراتی، اهمیت خاصی به تأثیر متقابل تصاویر بر یکدیگر می‌دهد که با اشارات معنی‌دار جان گرفته‌اند. او خاطرنشان می‌کند …

عناوین جدید پایان نامه ها

۶ آذر ۱۳۹۲ – بررسی نگاره ها ی داستانهای کلیله و دمنه در نگارگری ایرانی. معماری در نگارگری ایرانی. بررسی … بررسی فرم و نماد پردازی در سنگ گورهای لرستان با توجه به پیشینه تاریخی و اساطیری. بررسی اسلوب های حروف نگاری و رنگ … بررسی دفرماسیون در نقاشی و چگونگی آن در نگار گری ایرانی – اسلامی. آیینگی در ساحت هنر.

[PDF]ا ﺑﺎ ا ﻌﺎ از ﺪو ﺪ ﻌﺎل و ﻟ ﭼﺻاا ﻘﺪﻢ ﯽ ﻋﺎﻢ ﺮ ﮕﺎ ﺮﭘ ﻤﺪر ﺢ و ﺪ و

ﮔﻞ در ﻧﻘﺎﺷﯽ اﻳﺮان هﻤﻮارﻩ از ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ وﻳﮋﻩ اﯼ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮدﻩ و روش ﺑﮑﺎر ﮔﻴﺮﯼ ﺁن در. ﻧﻘﺎﺷﯽ اﻳﺮان از اهﻤﻴﺖ ﺧﺎﺻﯽ، ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ . ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ در اﻳﻦ رﺳﺎﻟﻪ. ” ﺳﻴﺮ ﺗﺤﻮل. ﺗﺼﻮﻳﺮ ﮔﻞ در ﻧﻘﺎﺷﯽ اﻳﺮان، از دورﻩ ﺻﻔﻮﻳﻪ ﺗﺎ اواﺧﺮ دورﻩ. ﻗﺎﺟﺎر. ” اﺳﺖ . اﺑﺘﺪا ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ اﯼ از ﺣﻀﻮر ﮔﻞ در ادوار ﮔﺬﺷﺘﻪ هﻨﺮ اﻳﺮان در ﺑﺴﺘﺮهﺎﻳﯽ ﻧﻈﻴﺮ؛. ﻧﮕﺎرﮔﺮﯼ، ﻧﻘﺎﺷﯽ،. ﺗﺬهﻴﺐ، ﮔﻞ و ﻣﺮغ، ﺗﺠﻠﻴﺪ و ﻧﻘﺎﺷﯽ دﻳﻮارﯼ. ﺁوردﻩ ﺷﺪﻩ وﺑﻪ ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ ﻣﺨﺘﺼﺮﯼ از ﺁن اﺷﺎرﻩ …

اشتراکات نگارگری سبک سلجوقی و نگارگری مانوی- هاله دور …

۴ آذر ۱۳۹۲ – مانند همه نمونه‌های هنری این نکته در نگاره‌های مکتب سلجوقی نیز صادق است که این شیوه به یکباره و گسسته از پیشینه نگارگری سرزمین‌های اسلامی پدید نیامده و ریشه‌های آن را باید در آثار پیش از این دوره و حتی دوران‌های بسیار دورتر از آن جستجو کرد. شباهت‌هایی که میان نگارگری سلجوقی با آثار نگارگری مانوی دیده می‌شود، …

نگاهی به تاریخچه و تحولات هنر نگارگری / نوزایی نگاره های …

۱۹ شهریور ۱۳۹۳ – از سایه‌روشن در نگارگری استفاده کرد. ابعاد کوچک مینیاتورها را شکست و نگارگری در ابعاد بزرگ را ارائه داد. بهزاد نگارگری را به مسیر خود بازگرداند و تأثیرات آثار روسی و فرنگی را از نقاشی ایرانی پاک کرد. وی در سفر به پاریس، آثار مینیاتور ایرانی در موزه لوور را بررسی کرده است. بهزاد در مورد جست‌و‌جو در …

تاریخچه و سیر تکامل نقاشی ایران – وبسایت شخصی محمد …

نقاشی ایران فاقد نقاشی هایی با پیشینه کهن است و از این رو اظهار نظر در مورد آن مشکل است. نقاشی صفحات کتاب مانویان تنها نمونه قدیمی نقاشی ایران است. مانویه را می توان مخترع شیوه مینیاتور یا فن تصویر کتب خطی در ایران دانست. شیوه نقاشی پیروان مانی، دنباله یا فن تصویرکتب خطی در ایران دانست. شیوه نقاشی پیروان مانی، …

[DOC]فهرست کتاب های هنر

۳, تاریخ نگارگری در ایران, ۲۳, مجموعه مقالات همایش بین المللی کمال الدین بهزاد. ۴, سیر تاریخ نقاشی … ۵۲, مجموعه مقالات اولین هم اندیشی مدیریت هنری, ۷۲, پیشینه سفال و سفالگری درایران. ۵۳, مجموعه مقالات … سنتی ایران/۱تا۴٫ ۱۰۰, رسالاتی درخوشنویسی و هنرهای وابسته, ۱۲۰, بررسی نقوش نمادین یا سمبولیک درهنرهای سنتی/۱تا۳ …

بررسی ویژگی‌های آرایه‌ها و تذهیب مکتب هرات در مصاحف قرآنی …

مقدمه. نسخه خطی میراث گرانقدر گذشتگان و آیینۀ تمام‌نمای علم، فرهنگ و هنر تمدن اسلامی است و هر یک از هنرهای به‌کار رفته در آن، حکایت از پیشینه و تمدنی است که آن را ایجاد کرده است. کتابآرایی شامل هنرهایی است که به فراخور و تناسب محتوای کتاب، در جهت تفهیمِ بیشتر و مطلوبتر آن به کار می‌روند و شامل: خطاطی، مرکّبسازی، …

نگارگری ایرانی – مکتب ها – تلوبیون

▶ ۰:۱۰

۱۰ خرداد ۱۳۹۶
مکتب ها – نگارگری ایرانی ، دانلود رایگان فیلم، سریال و برناهه های تلویزیون – تلوبیون.

پرتال جامع علوم انسانی – نقد معناشناختی در مطالعه تطبیقی …

چکیده: توجه و تعمق در نگاره ها، کشف نشانه های تصویری و مطالعه تطبیقی آن با نشانه های متنی از یک سو و بررسی برخی از اصولی ترین نظریات معناشناختی (به ویژه در حوزه مطالعات زبان شناسی و نشانه شناسی جدید) در نقد تصاویر از سوی دیگر، باعث دست یابی به نتایج بسیار راهگشا و نوینی در مطالعات نگارگری ایرانی خواهد شد. در این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *